GDPR: Kansen voor slimme DM-bedrijven


Even snel een adressenbestandje opsturen? Vergeet het maar! DM-bedrijven moeten volgend jaar alle datalekken melden. Zonder toestemming klantdata vastleggen en profileren kan straks ook niet meer. Actie is onvermijdelijk. Anders zijn na invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) klantdatabases waardeloos.

Ook al mag het nu al niet, het gebeurt nog iedere dag. Drukkerijen en DM-bedrijven die adressenbestanden van retailers, webshops en andere opdrachtgevers per mail ontvangen. Om deze vrolijk te verwerken tot prachtige campagnes. Werk om trots op te zijn. Want direct mail is een van de meest effectieve manier om reclame te maken, de winkels vol te krijgen. Dat blijft zo maar de samenwerking met retailers wordt aan meer regels gebonden.

Een belangrijk verschil met e-mail reclame is nu nog het ontbreken van de noodzaak van een opt-in. Dat is verleden tijd. Vanaf 25 mei 2018 is het vastleggen van klantdata, het profileren en vervolgens per direct mail benaderen van consumenten uitdrukkelijk verboden. Dit allemaal vanwege de Algemene Verordening Gegevensbescherming en dataprotectie die dan van kracht is. Niet alleen in Nederland maar in heel Europa, als General Data Protection Regulation (GDPR) regulering.

Niet bij de pakken neerzitten
Kleinere retailers en webshops kunnen moeite hebben om databases zo in te richten dat aan AVG-eisen voldaan wordt. Als gevolg daarvan kan het gebeuren dat deze zich beperken tot e-mailcampagnes vanuit Mailchimp en andere Email marketingsoftware. Met deze oplossingen beheren klanten hun profiel zelf zodat aan de privacy eisen wordt voldaan. Jammer want direct mail is effectiever. En een export vanuit Email marketingsoftware beperkt het bereik als klanten geen email maar wel post willen ontvangen.

DM dienstverleners die niet bij de pakken neerzitten helpen hun klanten om direct mail binnen de privacyregels uit te voeren. In plaats van een daling in printvolume zien ze een groeiende dienstverlening en klantenbinding tegemoet.

Stap voor stap
Stel dat je als drukkerij of DM-bedrijf klanten hebt die nog niet helemaal klaar zijn voor de nieuwe privacyregels. Druk, druk, druk als ze zijn met hun retail activiteiten komen ze er niet aan toe. Hoe kun je helpen?

1. Blijf in gesprek over de voordelen van direct mail in vergelijking met online marketing en massamedia. Veel onderzoek en leuke infographics zijn te vinden op Printpakt en ook de meeste leveranciers van printsystemen kunnen je hierbij helpen.

2. Maak duidelijk dat aanleveren van klantdata via mail echt niet meer kan. Maak het retailers makkelijk. Geef op tijd voldoende voorlichting over veilig aanleveren binnen de regels. En sluit vooral een goede bewerkingsovereenkomst af. Hierin leg je vast welke data je waarom ontvangt en hoe je er volgens de privacyregels mee omgaat.

3. Bied aan om de marketingdatabase te beheren voor klanten die dit willen uitbesteden. Help ze met een opt-out webservice voor consumenten en door alle klantdata te screenen in ten opzichte van het overledenen register en het nationale postfilter.

4. Laat klanten meer uit hun marketingbudget halen door de kans te voorspellen dat de consument op de direct mail reageert.De ruimte in gedrukte folders is schaars. Lever folders op maat met passende persoonlijke aanbiedingen naar klanten met een hoge kans op respons. Zo wordt direct mail nog effectiever. Laat je helpen door Retail Datamining.

Zo kun je als DM-bedrijf nog plezier beleven aan de Algemene verordening gegevensbescherming. Ontwikkelingen niet afwachten maar een voorsprong op de concurrentie nemen.

Richard van Hoorn

richard@retaildatamining.nl