Richard van Hoorn

Richard van Hoorn is retail datascientist en organisatieadviseur met ervaring in retail en printmedia. Vertaalt verbanden en patronen in data naar verbeteringen voor winkels en webshops. Levert datasets om meer uit de winkel te halen. En helpt met veel plezier retailers om dit zelf te leren. Samen met hun marketing service providers.

Meer weten? Bel 030-6338439 of mail richard@retaildatamining.nl

 


Curriculum Vitae


Retail-oplossingen

Datamining wordt binnen retail ingezet voor marketing, logistiek en finance. Enkele voorbeelden:

Methode Doel Hoe werkt het?
Market Basket-analyse Meer producten per bon verkopen, door passende aanbevelingen te doen Meten van gecombineerde aankopen. Verbeteren van schapindelingen en persoonlijke aanbiedingen.
Clusteranalyse Hogere respons op nieuwsbrieven en folders Kassadata gebruiken om klanten te segmenteren naar koopgedrag. Communicatie afgestemd op het klantprofiel.
Tijdreeksanalyse Exacte timing van de aanbiedingen, per klant Vaststellen wat en wanneer de volgende aankoop is. Hier op het juiste moment een aanbieding voor doen.
Respons-classificatie Maximale respons op nieuwsbrieven en direct mail Kans voorspellen dat een consument op een actie reageert. Direct mail-acties richten aan klanten met een hoge voorspelde respons. En zo marketingkosten besparen en niet kopende klanten minder storen.
RFM-analyse Extra verkoopfocus op meest kansrijke klanten. Analyse van aankopen op tijd, frequentie en volume.

 


Publicaties

Richard van Hoorn was na zijn studie bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam actief als organisatieadviseur, gespecialiseerd in printmedia. Heeft talloze opdrachten uitgevoerd op het terrein van organisatieontwikkeling, kostprijsanalyse, fusie en overname en uitgebreid onderzoek gedaan naar trends en ontwikkelingen in printmedia. 


Hoe krijg ik mijn winkel vol?

Onderzoek (2014) in opdracht van de stichting Grafivisie / KVGO over printmedia als verleider in de digitale wereld. Uitgevoerd onder begeleiding van de Vrije Universiteit.

→ Over printmedia als marketinginstrument in een digitale wereld.
→ Drie retail-casestudies over de effectiviteit van print voor winkels.
→ A
anbevelingen voor retailers en hun printmedia-dienstverlevers.

Beschreven op Marketingfacts en DocumentWereld

Download: Actieve Printmedia als verleider in de digitale wereld

 

Boek: Drukkers & Dromers

In 50 columns beschrijft Richard van Hoorn de veranderende grafische industrie.Van traditioneel ambachtelijk naar een moderne industrie.

De columns zijn eerder gepubliceerd in het vakblad Graficus en geven een inkijkje in een van oudsher gesloten bedrijfstak. Leuk en herkenbaar voor wie betrokken is bij een drukkerij. Boeiend voor degene die deze bedrijfstak van binnenuit wil leren kennen.

Verkrijgbaar via Bol.com