Workshop: Persoonlijke reclamefolders maken

Gebruik kassadata en open data om mails en folders op maat te maken. Voor iedere klant persoonlijke aanbiedingen op maat.


Reclamefolders zorgen voor meer winkeltraffic en webshopbezoekers, wat leidt tot meer omzet en een hogere marge. Maar door de Ja/Nee-stickers worden consumenten via huis-aan-huisfolders steeds slechter bereikt.

Direct mail is een prima alternatief voor retailers met klantdata. Slimme Retail Datamining-oplossingen maken een hoge respons haalbaar.

Tijdens deze introductieworkshop krijg je een overzicht van de verschillende Retail Datamining-praktijktoepassingen. Met persoonlijke reclamefolders gaan we de diepte in. Je ziet hoe de analyse voor een persoonlijke folder met aanbiedingen op maat wordt gemaakt. Daarna kun je zelf aan de slag. Met scripts en voorbeelddata en mails en folders personaliseren.


Programma: Workshop Persoonlijke Reclamefolders Maken

Retail Datamining-praktijktoepassingen voor (web)winkels
We starten met een overzicht van Retail Datamining-toepassingen. Hoe kan big data je winkel verder helpen, van inkoop tot retourafhandeling? Van segmentatie tot voorspellende analyses. Slimmer schapindelingen maken en persoonlijke aanbevelingen versturen. Inkoop- en logistieke processen verbeteren. Het kan allemaal.

QuickScan en discussie, toepassingsmogelijkheden voor jouw winkel
Na het invullen van de QuickScan bespreken we de mogelijkheden voor je winkel of webshop. De workshop gaat verder met het indelen van klanten in segmenten en het maken van aanbiedingen per klant voor de actiefolder. Zie voor meer details: folders op maat.

Casestudie: delicatessen-data voor folders op maat
Na de pauze gaan we aan de slag met een delicatessenwinkel die meer rendement wil uit direct mail. Met een clusteranalyse maken we klantprofielen en met voorspellende analyses selecteren we per klant aanbiedingen op maat. Met fictieve product- en kassadata maken we een dataset voor folders op maat, waarmee de drukker aan de slag kan. Voor iedere klant een folder op maat. Deelnemers kunnen meedoen met een eigen laptop. Alle instructies worden na inschrijving gedeeld.

Folders op maat in de praktijk
We sluiten de middag af met een overzicht van stappen en randvoorwaarden waarmee deelnemers folders op maat in de praktijk brengen. Van de inrichting van een dataplatform, het samenwerken met printbedrijven tot het voldoen aan de nieuwe privacyregels.

 



Uitvoering
Richard van Hoorn heeft bedrijfseconomie gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en kent als organisatieadviseur de printindustrie als geen ander. Als retail datascientist heeft hij ervaring opgedaan bij onder meer Bek 1 op 1 Publiceren en de marketingafdeling van Blokker.

Een van zijn vele publicaties is het onderzoek Hoe krijg ik mijn winkel vol? (2014), uitgevoerd onder begeleiding van de Vrije Universiteit in Amsterdam.